Jakie problemy mogą sprawiać zęby ósemki?

Ból zębów to jedna z ostatnich rzeczy, której ktokolwiek chciałby doświadczyć. Potrafi być wręcz przeszywający, uniemożliwiający normalne funkcjonowanie. Prawidłowa higiena jamy ustnej, dobrze zbilansowana dieta i regularne wizyty u dentysty zmniejszają ryzyko wystąpienia różnych chorób przyzębia, ale nadal trzeba liczyć się z możliwością ich wystąpienia. Problematyczne są często ósemki, czyli tak zwane zęby mądrości. Ze względu na ich położenie i utrudniony dostęp są bardziej podatne na działanie próchnicotwórczych bakterii. Niestety w niektórych przypadkach sprawiają wiele problemów i jedynym rozwiązaniem pozostaje ich usunięcie.

Problematyczne zęby mądrości

Nie każdemu wyrzynają się ósemki, bo tak naprawdę są one zbędne. Często sprawiają wręcz liczne problemy, przede wszystkim dolegliwości bólowe. Nic więc dziwnego, że wiele osób decyduje się na ich usunięcie, aby poczuć ulgę i pozbyć się problemu. Czy jest to konieczne? Nie zawsze, bo zęby mądrości mogą rosnąć prawidłowo i nie mieć negatywnego wpływu na zgryz. Jeśli jednak pojawią się z nimi jakiekolwiek problemy, niezbędny jest ortodonta, który oceni ich stan i zadecyduje o tym, czy wystarczy leczenie lub konieczna będzie ich ekstrakcja. Nie należy zwlekać z wizytą u stomatologa, bo zwiększa to ryzyko wystąpienia bardziej dotkliwych konsekwencji.

Zęby mądrości w jamie ustnej mogą być źródłem wielu nieprzyjemnych dolegliwości, a jednym z nich jest pulsujący ból umiejscowiony w tylnej części łuku zębowego. Wyrzynające się ósemki ( cztery zęby mądrości) mogą sprawiać wrażenie, jakby rozpierały dziąsło lub być nawet źródłem ostrego bólu. Warto dodać, że ząb może być jeszcze niewidoczny, umiejscowiony w kości, ale jeszcze nieprzebijający się przez tkankę. Problem pojawia się w przypadku braku wystarczającej ilości miejsca w szczęce lub niewłaściwego kierunku wzrostu zęba mądrości w dziąśle. Zdarza się także tak, że wzrost ósemki zatrzyma się w pewnym momencie i to całkowicie.

Jakie objawy mogą powodować zęby mądrości? Usuwanie zębów mądrości

Ból to nie jedyny problem w przypadku wyrzynających się zębów mądrości. Mogą one powodować też obrzęk i tkliwość dziąseł. Zdarza się też tak, że przy każdym szczotkowaniu czy gryzieniu pokarmu zaczynają one krwawić. Jedną z bolączek każdego posiadacza zębów mądrości jest kwestia dbania o nie. Ich pielęgnacja nie jest łatwa ze względu na to, że trudno się do nich dostać i dokładnie doczyścić. Z kolei zalegające w szkliwie resztki jedzenia są wspaniałą pożywką dla próchnicotwórczych bakterii. Łatwo domyślić się, czym będzie to skutkowało w dłuższej perspektywie – rozwojem próchnicy i szeregiem problemów, które towarzyszą tej przypadłości. Do uporczywych objawów zalicza się nie tylko nieprzyjemną woń z ust, ale też stan zapalny dziąseł i niszczenie szkliwa. Dochodzi do obrzęku tkanek miękkich, nadwrażliwości na dotyk. Może on być na tyle nasilony, że doprowadzi do szczękościsku. To z kolei utrudnia mówienie, żucie i przełykanie jedzenia. Alarmujące powinno być także powiększenie węzłów chłonnych w obrębie szyi, nawracające bóle głowy – za symptomy te mogą odpowiadać właśnie zęby mądrości.

Jeśli z zębami mądrości nie ma żadnych problemów albo zastosowane leczenie przyniesie pożądane efekty, nie ma potrzeby ich ekstrakcji. Należy zrobić to wyłącznie w momencie, gdy stają się źródłem uciążliwych dolegliwości i mogą przyczynić się do wystąpienia powikłań. Przykładem będzie uciskanie na korzenie sąsiadujących zębów czy nawracające infekcje. Jeśli zostaną objęte próchnicą lub paradontozą, po czym dojdzie do powstania znacznych ubytków, najlepszym rozwiązaniem okazuje się ich usunięcie. Usuwanie zębów mądrości wykonuje się jako zabiegi chirurgiczne. Dokonuje tego chirurg szczękowo twarzowy. Pacjent, który ma w jamie ustnej zęby mądrości powinien regularnie chodzić na wizyty profilaktyczne.

Lekarz z zakresu stomatologii uzyskuje odpowiednie kwalifikacje uczestnicząc w szkoleniach, aby spełnić wszystkie oczekiwania pacjentów. Leczenie protetyczne, stomatolog dziecięcy, specjaliści ortodoncji, protetyk, każdy z tych specjalności potrzebuje odpowiedniego wykształcenia. Popularne implanty proponowane pacjentom, licówki nie są dostępne w każdym gabinecie.

Ząb mądrości wyrzyna się między 17 a 25 rokiem życia. Łącznie są cztery zęby mądrości- ósemki. Pacjenci powinni zwrócić uwagę na szczególną higienę zębów mądrości.