Paradontoza – pierwsze objawy i zapobieganie

Jako najpowszechniejsza choroba przyzębia, paradontoza może pojawić się u osoby w każdym wieku, choć predyspozycje do niej wzrastają wraz z wiekiem. Jak się przed nią chronić i które objawy zwiastują jej rozwój?

Dbając o higienę jamy ustnej, najczęściej skupiamy się na zębach, stale monitorując ich stan samodzielnie, a okresowo – u dentysty. Tymczasem nasze dziąsła zasługują na równą uwagę. Ich choroby początkowo rozwijają się dość niewinnie, ale w dłuższym rozrachunku mogą przynieść druzgocące skutki, doprowadzając nawet do wypadnięcia zębów. W miarę postępowania paradontozy dziąsła cofają się i rozluźniają, co z kolei prowadzi do rozchwiania zębów z powodu zapalenia przyzębia. Wydają się one również dłuższe. U nasady zębów dziąsła tworzą poduszki, pod którymi gromadzą się bakterie, powodując stan zapalny.

Parodontoza (zapalenie przyzębia) – znaki ostrzegawcze

Co powinno Cię zaalarmować? Pierwszym sygnałem świadczącym o rozwijającej się paradontozie jest zazwyczaj krwawienie dziąseł podczas szczotkowania, a w późniejszych stadiach – również samoistne. Oczywiście, należy pamiętać, że krwawienie dziąseł nie zawsze jest objawem paradontozy. Nie należy od razu wpadać w panikę, obserwując u siebie ten objaw. Często wynika ono ze zbyt dużego ściśnięcia w szczęce ze względu na wyżynanie się zębów mądrości. Gdy zaczyna brakować im miejsca, zęby zaczynają nachodzić na siebie i stłaczać się, a dziąsła – puchną i wybrzuszają się.

Jeśli jednak zauważysz, że Twoje dziąsła krwawią (może to być paradontoza), warto wybrać się do stomatologa (najlepiej wybrać gabinet stomatologiczny z nowoczesnym sprzętem) i skonsultować z nim swoje obawy. Warto również zrobić morfologię krwi, ponieważ objaw ten może być powiązany z poważniejszymi chorobami. Lekarz stomatolog i asystentka stomatologiczna zaproponują odpowiednie leczenie paradontozy, najlepiej bez interwencji chirurgicznej. W zaawansowanej paradontozie (zapaleniu przyzębia) może dojść do utraty zęba jamy ustnej.

Paradontoza – zapobieganie, jak leczyć paradontozę

Najlepszym i uniwersalnym środkiem na zapobieganie paradontozie jest właściwa higiena w jamie ustnej. To właśnie zaniedbania w tym zakresie najczęściej prowadzą do rozwoju choroby (zapaleniem przyzębia, chorobami przyzębia), sprzyjając namnażaniu się bakterii. Częsta wymiana szczoteczki również jest ważna, ponieważ jej włosie powinno być twarde, aby właściwie pozbyć się drobnoustrojów u nasady zębów. Warto nauczyć się właściwie szczotkować zęby, co wbrew pozorom wcale nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać.

Warto również regularnie odwiedzać stomatologa celem przeprowadzenia okresowego czyszczenia zębów – usuwania kamienia nazębnego, osad nazębny. Podczas niego, dentysta dokładnie czyści również nasady zębów i inne najtrudniej dostępne miejsca, w których może rozwinąć się stan zapalny, pomaga to zapobiec paradontozie. Warto również używać nici dentystycznej, a w przypadku zauważenia u siebie krwawienia – również specjalnej pasty przeciw parodontozie. Kupisz ją w aptekach. Profesjonalne czyszczenie zębów powinniśmy wykonać conajmniej raz w roku.

Główne przyczyny paradontozy wiążą się z niedostateczną higieną jamy ustnej. Paradontoza może szybciej pojawić się u osób powyżej 35 roku życia. Palenie papierosów czy spożywanie alkoholu również przyczyniają się do rozwoju paradontozy.

Objawy zapalenia przyzębia, które możemy zaobserwować gołym okiem zapalenia dziąseł to:

• obrzęk dziąseł, zaczerwienienie dziąseł, ból w trakcie szczotkowania,
  • czasem nieprzyjemny zapach z ust
  • osunięcie szyjek zębowych,
  • zapalenie dziąseł,
  • nadwrażliwość na zmianę temperatur płytki nazębnej,
  • krwawienie, a w skrajnych przypadkach stany ropne.

Leczenie paradontozy

Początkowe stadia paradontozy zazwyczaj nie wymagają leczenia. Interwencja polega na dokładnym usunięciu kamienia nazębnego i osadu nazębnego na powierzchni zębów przez stomatologa, leczenie ewentualnych ubytków oraz zabezpieczeniu płytki przed ponownym pojawieniem się osadu. Stomatolog również indywidualnie doradza, jak zadbać o higienę jamy ustnej w najdrobniejszym aspekcie, począwszy od mycia aż po nitkowanie zębów. Stosowanie się do tych wskazówek może zapobiegać ewentualnym nawrotom choroby.

Nieleczone zapalenie dziąseł, zaawansowana paradontoza może prowadzić do utraty zębów (wypadania zębów). Dlatego tak ważna jest kontrola każdego pacjenta w gabinecie stomatologicznym. Regularne wizyty kontrolne i odpowiednia higieny jamy ustnej może zapobiec rozwinięciu się stanu zapalnego, nadwrażliwość zębiny i możemy cieszyć się zdrowym uzębieniem.