Paradontoza – pierwsze objawy i zapobieganie

Share on linkedin

Jako najpowszechniejsza choroba przyzębia, paradontoza może pojawić się u osoby w każdym wieku, choć predyspozycje do niej wzrastają wraz z wiekiem. Jak się przed nią chronić i które objawy zwiastują jej rozwój?

Dbając o jamę ustną, najczęściej skupiamy się na zębach, stale monitorując ich stan samodzielnie, a okresowo – u dentysty. Tymczasem nasze dziąsła zasługują na równą uwagę. Ich choroby początkowo rozwijają się dość niewinnie, ale w dłuższym rozrachunku mogą przynieść druzgocące skutki, doprowadzając nawet do wypadnięcia zębów. W miarę postępowania paradontozy dziąsła cofają się i rozluźniają, co z kolei prowadzi do rozchwiania zębów. Wydają się one również dłuższe. U nasady zębów dziąsła tworzą poduszki, pod którymi gromadzą się bakterie, powodując stan zapalny.

Parodontoza – znaki ostrzegawcze

Co powinno Cię zaalarmować? Pierwszym sygnałem świadczącym o rozwijającej się paradontozie jest zazwyczaj krwawienie dziąseł podczas szczotkowania, a w późniejszych stadiach – również samoistne. Oczywiście, należy pamiętać, że krwawienie dziąseł nie zawsze jest objawem paradontozy. Nie należy od razu wpadać w panikę, obserwując u siebie ten objaw. Często wynika ono ze zbyt dużego ściśnięcia w szczęce ze względu na wyżynanie się zębów mądrości. Gdy zaczyna brakować im miejsca, zęby zaczynają nachodzić na siebie i stłaczać się, a dziąsła – puchną i wybrzuszają się.

Jeśli jednak zauważysz, że Twoje dziąsła krwawią, warto wybrać się do stomatologa i skonsultować z nim swoje obawy. Warto również zrobić morfologię krwi, ponieważ objaw ten może być powiązany z poważniejszymi chorobami.

Paradontoza – zapobieganie

Najlepszym i uniwersalnym środkiem na zapobieganie paradontozie jest właściwa higiena jamy ustnej. To właśnie zaniedbania w tym zakresie najczęściej prowadzą do rozwoju choroby, sprzyjając namnażaniu się bakterii. Częsta wymiana szczoteczki również jest ważna, ponieważ jej włosie powinno być twarde, aby właściwie pozbyć się drobnoustrojów u nasady zębów. Warto nauczyć się właściwie szczotkować zęby, co wbrew pozorom wcale nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać.

Warto również regularnie odwiedzać stomatologa celem przeprowadzenia okresowego czyszczenia zębów z kamienia nazębnego. Podczas niego, dentysta dokładnie czyści również nasady zębów i inne najtrudniej dostępne miejsca, w których może rozwinąć się stan zapalny. Warto również używać nici dentystycznej, a w przypadku zauważenia u siebie krwawienia – również specjalnej pasty przeciw parodontozie. Kupisz ją w aptekach.